Άγχος και Ψυχοσωματικές Διαταραχές

Pin It

άγχος και ψυχοσωματικά συμπτώματα

Η σχέση μεταξύ άγχους και ασθένειας γίνεται ολοένα και πιο γνωστή, αλλά ο βαθμός κατά τον οποίο το άγχος επηρεάζει την υγεία μας συχνά υποτιμάται.

Όλοι βιώνουμε στρες σε ορισμένο βαθμό από καιρό σε καιρό, αλλά δεν μας προκαλεί προβλήματα στην υγεία.

Η ερώτηση-κλειδί λοιπόν όταν αναφερόμαστε σε ψυχοσωματικά προβλήματα είναι, «πόσο πολύ και για πόσο καιρό έχει γίνει το άγχος μέρος της καθημερινής μας ζωής;»

Ψυχοσωματικές Διαταραχές – Τι σημαίνουν;

Σε αυστηρά ιατρικούς όρους, η ψυχοσωματική ασθένεια είναι κάθε σωματική δυσλειτουργία, όπου η κύρια βασική αιτία είναι ψυχολογική παρά σωματική.

Όταν βλέπουμε ψυχοσωματική ασθένεια από τη σκοπιά της ολιστικής υγείας, βλέπουμε ότι όλες οι ασθένειες μπορεί να είναι ψυχοσωματικές, επειδή το σώμα αντανακλά την ψυχική, συναισθηματική και πνευματική υγεία μας.

Ο όρος «ψυχοσωματικό» αναφέρεται στη σύνδεση ή την αλληλεπίδραση μεταξύ του σώματος και του μυαλού. Ως εκ τούτου, οι ψυχοσωματικές ασθένειες αναφέρονται σε μια φυσική δυσλειτουργία που προκαλείται κυρίως από κάποιας μορφής συναισθηματική ή ψυχολογική πίεση – ήπια κατάθλιψη, το εργασιακό άγχος, ακόμη και ακραία χαρακτηριστικά της προσωπικότητας μπορεί να προκαλέσουν ψυχοσωματικές ασθένειες.

Κάθε διαταραχή στην ψυχική, συναισθηματική και πνευματική υγεία μας δημιουργεί άγχος. Έτσι λοιπόν όσο πιο ακραίο ή παρατεταμένο το άγχος, τόσο πιο πιθανό είναι να αντιμετωπίσουμε μια αλλαγή στη φυσιολογία μας.

Μερικές φορές αυτές οι αλλαγές μπορεί να περάσουν απαρατήρητες μέχρι να υπάρξει μια σοβαρή δυσλειτουργία που θα μας προκαλέσει πόνο ή δυσφορία.

άγχος-αντιμετώπιση και συμπτώματα

Πολλές φορές μπορεί κάποιος να σας πει ότι «όλα είναι στο κεφάλι σου», αλλά αυτές οι ασθένειες δεν είναι αποτέλεσμα της φαντασίας σας.

Οι πόνοι είναι πραγματικοί, αλλά επειδή ο γιατρός σας ψάχνει για μια πραγματική φυσική αιτία, είναι πολύ δύσκολο για τη διάγνωση και τη θεραπεία.

Το κλειδί είναι να κοιτάξουμε και να βρούμε την πηγή του άγχους στην ζωή αυτού του ανθρώπου.

Υπάρχουν διάφορες πτυχές της ζωής που συμβάλλουν στα επίπεδα του άγχους μας. Τρεις είναι οι στρεσογόνοι τύποι που προκαλούν αντίδραση στο σώμα μας:

  • Χημικός-καφεΐνη, αλκοόλ, νικοτίνη, ζάχαρη, ναρκωτικά, τροφές με υψηλά λιπαρά, απορρυπαντικά ή περιβαλλοντικά δηλητήρια όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, ο αμίαντος, βαρέα μέταλλα.
  • Φυσικός-σωματική αδράνεια ή υπερδραστηριότητα, ηχορύπανση, ατυχήματα, έλλειψη ύπνου, αλλαγές στη βαρομετρική πίεση.
  • Συναισθηματικός-φόβος, θυμός, ενοχή, θλίψη, ζήλια, πόνος, άγχος.

Τρόποι Αντιμετώπισης του Άγχους και των Ψυχοσωματικών Διαταραχών

Υπάρχουν πολλές διαθέσιμες θεραπείες για τις ψυχοσωματικές διαταραχές. Σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί ο ίδιος ο άνθρωπος να αναπτύξει δεξιότητες διαχείρισης του άγχους.

Η Ψυχοθεραπεία και οι εναλλακτικές θεραπείες (ομοιοπαθητική, βελονισμός κτλ. ), επίσης, χρησιμοποιούνται για να βοηθήσουν τα άτομα μέσα σε αυτή την κατάσταση.

Σε πολλές περιπτώσεις, η ψυχοσωματική ασθένεια και τα συμπτώματα θα εξαφανιστούν όταν το άτομο θα είναι σε θέση να βρει ανακούφιση από το στρες. Η θεραπεία μπορεί επίσης να περιλαμβάνει αγχολυτικά φάρμακα ή αντικαταθλιπτικά. Αυτά χρησιμοποιούνται συχνά σε συνδυασμό με τη θεραπεία

Αυτό το άρθρο γράφτηκε από την Ψυχολόγο Υγείας Σοφία Εφραιμίδου:
MSc, Prof. Dipl.
Για περισσότερες πληροφορίες, psychonor@hotmail.com

Σχετικά άρθρα: